Vyšlo v časopise: Otorinolaryngol Foniatr, 57, 2008, No. 1, pp. 48.
Kategória: Recenze knih

Roeser R. J., Valente M., Hosford-Dunn H.: Audiology Diagnosis

Second edition, Thieme, 2007,US ISBN 978-1-58890-542-0, GTV ISBN 978-3-13-116432-2.

Moderně přepracovaná učebnice audiologie v americkém pojetí. Klasické schéma počátečních kapitol (anatomie, fyziologie, základní klinické jednotky) postupně přechází v kapitoly o nejmodernějších diagnostických a terapeutických postupech: funkční MRI, nová klasifikace geneticky podmíněných nedoslýchavostí, informace o výzkumu kmenových buněk. Na americké poměry je jen velmi malá část věnována psychoakustice, jednotlivé vyšetřovací metody jsou probrány podrobně, včetně zajímavých vsuvek „pitfall“, „pearl“ a „controversial point“, které vhodně upozorňují na některé důležité momenty. U tónové audiometrie již nejsou uváděny klasické nadprahové testy (vyrovnání hlasitosti, diference limen aj.), o to větší prostor je věnován problematice maskování. Přehled objektivních audiometrických metod je dostatečně rozsáhlý a přesný. Bohužel se na knize projevuje i pro Ameriku typické odtržení audiologie od ušního lékařství, v důsledku toho jsou např. podrobně popisovány audiologické postupy při diagnóze ucpané tympanostomické trubičky nebo průkaz perforace bubínku měřením objemu rezonanční dutiny při tympanometrii, tedy jednotky snadno diagnostikovatelné otoskopicky. Nedostatečný kontakt s klinikou vede až k některým diskutabilním tvrzením, např. v typickém obrazu otosklerózy je uváděna výbavnost ipsilaterálních reflexů (p. 394) nebo 40% výskyt teprve nedávno popsané „auditory neuropathy“ na novorozeneckých jednotkách (p. 398), kde autoři zřejmě směšují „auditory neuropathy“ a nezralost sluchové dráhy pro podobnost jejich audiologického obrazu. Součástí knihy je i dobře zpracované komplexní pojednání o vestibulárním aparátu.

Došlo 8. 10. 2007 MUDr. Michal Navara, Ph.D.

Audiológia a foniatria Detská otorinolaryngológia Otorinolaryngológia

Otorinolaryngologie a foniatrie