Výskyt těchto syndromů u dospívajících dívek je dáván do souvislosti s očkováním proti HPV v mnoha laických médiích. Důvodem průzkumu provedeného EMA bylo několik doložených případů těchto syndromů po očkování proti HPV v odborné literatuře.
Tento průzkum, jehož výsledky byly velmi očekávány, provedl Farmakovigilanční výbor pro posuzování rizik léčiv (PRAC) při EMA. Jednalo se o podrobný vědecký přehled důkazů z prací týkajících se těchto syndromů. Výbor dospěl k závěru, že neexistují důkazy, které by svědčily pro souvislost mezi očkováním proti HPV (vakcínami Cervarix, Gardasil nebo Silgard a Gardasil 9) a rozvojem CRPS či POTS. Jak uvedla EMA, „není důvod měnit zavedený způsob očkování ani upravovat informace o přípravku“. Oba syndromy se vyskytují v obecné populaci, včetně dospívajících, bez ohledu na očkování proti HPV.
Vakcíny umožňují ochranu před karcinomem děložního čípku a zřejmě i jinými zhoubnými nádory souvisejícími s infekcí HPV a jsou aplikovány v řadě zemí v rámci národních programů u dospívajících dívek nebo i chlapců. Podle odhadů EMA bylo na celém světě očkováno již 72 milionů osob.
(zza)
Zdroj: Chustecka Z. Europe concludes syndromes are not caused by HPV vaccine. Medscape Medical News – Conference News 2015 Nov 5.
Dostupné na: http://www.medscape.com/viewarticle/853981