#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Vplyv pozitívnych a negatívnych životných udalostí na subjektívnupohodu a sebaúctu v období pubescencie


Vplyv pozitívnych a negatívnych životných udalostí na subjektívnupohodu a sebaúctu v období pubescencie

Štúdie detskej populácie orientované na vzťahy medzi životnými udalosťami a zdravím sú limitované nedostatkomvhodných mierok. Vytvorenie Inventára životných udalostí (LEI) bolo dôležitou súčasťou medzinárodnéhokomparatívneho intervenčného projektu „Promoting Mental and Emotional Health in the ENHPS“ (Podporaduševného a emocionálneho zdravia v rámci ENHPS) realizovaného na Slovensku. Práca prezentuje zisťovanievzťahu pozitívnych a negatívnych udalostí k subjektívnej pohode a sebaúcte detí v období pubescencie.Projektu sa zúčastnilo 519 detí 6. ročníka vKošiciach (priemerný vek 11,5 roka). Meranie prebehlo v septembri1999. Použité boli nasledujúce sebaposudzovacie mierky: Inventár životných udalostí (LEI), Dotazník subjektívnejpohody (GHQ-12) a Škála sebaúcty podľa Rosenberga (SeS).Menej ako 8 pozitívnych udalostí uviedlo 36,1%detí a 36,9%uviedlo 5 alebo viac negatívnych udalostí, ktorésa stali v priebehu posledného roka v ich živote. Menej ako 8 pozitívnych a súčasne 5 alebo viac negatívnychudalostí uviedlo 13,6 % detí. Subjektívna pohoda detí s menej ako 8 pozitívnymi udalosťami bola horšia a ichsebaúcta bola nižšia v porovnaní s deťmi, ktoré uviedli 8 alebo viac pozitívnych udalostí. Taktiež deti s 5 alebo viacnegatívnymi udalosťami mali horšiu subjektívnu pohodu a nižšiu sebaúctu ako tie, ktoré uviedli menej ako 5negatívnych udalostí. Najhoršiu subjektívnu pohodu a najnižšiu sebaúctu mali deti (13,6 %) s menej ako 8pozitívnymi a súčasne s 5 alebo viac negatívnymi udalosťami. Všetky uvedené rozdiely boli štatisticky významné(p < 0,001).

Klíčová slova:
pubescencia, sebaúcta, subjektívna pohoda, životné udalosti


Impact of Positive and Negative Life Events on SubjectiveWell-being and Self-esteem of EarlyAdolescents

Population studies in children oriented on relations between the life events and health are limited by the availablemeasures. Development of the Life Events Inventory (LEI) was recognised as an important part of the internationalcomparative intervention project „Promoting Mental and Emotional Health in the ENHPS“ realised in Slovakia.This study presents the investigation of relation between life events (positive and negative) and mental health(subjective well-being and self-esteem) in early adolescents.519 early adolescents from6th grades inKosice (mean age 11.5 years) participated in the project. The assessmentwas carried out in September 1999 by means of the following self-reported measures: the Life Events Inventory(LEI), the General Health Questionnaire (GHQ-12) and the Rosenberg's Self-esteem Scale (SeS).Less than 8 positive events were reported by 36.1% of children and 36.9% reported 5 or more negative events,which happened during the last year in their life. The subjective well-being of children with less than 8 positiveevents was worse and their self-esteem was lower in comparison to children with 8 ormore positive events reported.Also the children with 5 or more negative events had worse subjective well-being and lower self-esteem thanchildren with less than 5 negative events reported. The worst subjective well-being and the lowest self-esteem hadchildren (13.6%) with less than 8 positive and along with 5 or more negative events reported. All these differenceswere significant (p < 0.001).

Key words:
early adolescence, self-esteem, subjective well-being, life events


Autoři: Z. Katreniaková 1;  M. Kovářová 1;  M. Sarková 2
Působiště autorů: Ústav sociálnej medicíny LF UPJŠ, Košice1 vedúca doc. MUDr. M. Kovářová, CSc., mim. prof. Ústav humanitných vied PF UPJŠ, Košice2vedúca doc. PhDr. O. Orosová, CSc.
Vyšlo v časopise: Čes-slov Pediat 2004; (7): 381-386.
Kategorie: Články

Souhrn

Štúdie detskej populácie orientované na vzťahy medzi životnými udalosťami a zdravím sú limitované nedostatkomvhodných mierok. Vytvorenie Inventára životných udalostí (LEI) bolo dôležitou súčasťou medzinárodnéhokomparatívneho intervenčného projektu „Promoting Mental and Emotional Health in the ENHPS“ (Podporaduševného a emocionálneho zdravia v rámci ENHPS) realizovaného na Slovensku. Práca prezentuje zisťovanievzťahu pozitívnych a negatívnych udalostí k subjektívnej pohode a sebaúcte detí v období pubescencie.Projektu sa zúčastnilo 519 detí 6. ročníka vKošiciach (priemerný vek 11,5 roka). Meranie prebehlo v septembri1999. Použité boli nasledujúce sebaposudzovacie mierky: Inventár životných udalostí (LEI), Dotazník subjektívnejpohody (GHQ-12) a Škála sebaúcty podľa Rosenberga (SeS).Menej ako 8 pozitívnych udalostí uviedlo 36,1%detí a 36,9%uviedlo 5 alebo viac negatívnych udalostí, ktorésa stali v priebehu posledného roka v ich živote. Menej ako 8 pozitívnych a súčasne 5 alebo viac negatívnychudalostí uviedlo 13,6 % detí. Subjektívna pohoda detí s menej ako 8 pozitívnymi udalosťami bola horšia a ichsebaúcta bola nižšia v porovnaní s deťmi, ktoré uviedli 8 alebo viac pozitívnych udalostí. Taktiež deti s 5 alebo viacnegatívnymi udalosťami mali horšiu subjektívnu pohodu a nižšiu sebaúctu ako tie, ktoré uviedli menej ako 5negatívnych udalostí. Najhoršiu subjektívnu pohodu a najnižšiu sebaúctu mali deti (13,6 %) s menej ako 8pozitívnymi a súčasne s 5 alebo viac negatívnymi udalosťami. Všetky uvedené rozdiely boli štatisticky významné(p < 0,001).

Klíčová slova:
pubescencia, sebaúcta, subjektívna pohoda, životné udalosti

Plné znenie tohto článku nie je v digitalizovanej podobe.
V prípade záujmu kontaktujte NTO ČLS JEP, ktoré vám môže poskytnúť sken časopisu.

Štítky
Neonatológia Pediatria Praktické lekárstvo pre deti a dorast

Článok vyšiel v časopise

Česko-slovenská pediatrie


2004 Číslo 7
Najčítanejšie tento týždeň
Najčítanejšie v tomto čísle
Kurzy

Zvýšte si kvalifikáciu online z pohodlia domova

Získaná hemofilie - Povědomí o nemoci a její diagnostika
nový kurz

Eozinofilní granulomatóza s polyangiitidou
Autori: doc. MUDr. Martina Doubková, Ph.D.

Všetky kurzy
Prihlásenie
Zabudnuté heslo

Zadajte e-mailovú adresu, s ktorou ste vytvárali účet. Budú Vám na ňu zasielané informácie k nastaveniu nového hesla.

Prihlásenie

Nemáte účet?  Registrujte sa

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#