Recenze

Vyšlo v časopise: Rozhl. Chir., 2007, roč. 86, č. 9, s. 506.
Kategorie: Recenze

Přátele nedávné české historie, českou lékařskou ale i laickou veřejnost, obdivovatele a příznivce, žáky i spolupracovníky českého chirurga profesora Jaroslava Procházky upoutá kniha,

Jaroslav Procházka – chirurg,

která nás provází více než půlstoletím historie české medicíny. Kniha, kterou po smrti II. přednosty chirurgické kliniky Lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Hradci Králové prof. MUDr. Jaroslava Procházky, DrSc., uspořádala docentka Jitka Procházková, vyšla z pera jednak samotného profesora Procházky, jednak z pera několika desítek jeho nejbližších spolupracovníků, žáků a přátel. Kniha nám přibližuje dobu dětství a mládí profesora Procházky i léta jeho lékařských studií, jeho medicínské začátky a jeho osobní cestu za dalším lékařským a chirurgickým poznáním. Cestu, která vedla až k samotným vrcholům české hrudní a srdeční chirurgie, jejichž průkopníkem a pionýrem profesor Procházka byl a které také ztělesňoval.

Samotné osobní vzpomínky Jaroslava Procházky seznamují poutavou formou s atmosférou doby jeho dětství, mládí a rané dospělosti, pro kterou byl charakteristický i všestranný rozvoj našeho novodobého českého a československého státu. Dobu, která byla dobou nových nadějí a předsevzetí a která ovlivnila i osobní Procházkův vývoj. V knize je zachycena i tristní atmosféra období druhé světové války a protektorátu i poválečné období, spojené s dobou vzniku a rozvoje lékařské fakulty v Hradci Králové. Poutavým způsobem přibližuje profesor Procházka lidskou a vědeckou stránku osobnosti svého učitele akademika Jana Bedrny. Informované seznamuje s poválečným vývojem medicíny u nás, zvláště pak s rozvojem československé plicní chirurgie a kardiochirurgie, na jejímž počátku byla první srdeční operace u nás, provedená profesorem Bedrnou v Hradci Králové v roce 1951. V závěru svých vzpomínek seznamuje profesor Procházka i s posledními léty svého působení na klinice, která byla poznamenána obdobím tzv. normalizace. Osobní vzpomínky Procházkovy vhodným způsobem doplňují články jeho nejbližších spolupracovníků a žáků, které přibližují profesora Procházku nejen jako přednostu chirurgické kliniky, vynikajícího odborníka a uznávaného vysokoškolského učitele, ale i jako člověka. Jeho spolupracovníci a žáci vzpomínají na jeho osobní zásluhy o rozvoj naší plicní chirurgie, kardiochirurgie ale i jiných chirurgických oborů a dosvědčují Procházkovu lékařskou mnohostrannost a široký odborný rozhled.

Osobnost profesora Procházky by nebyla vzpomenuta úplně, kdyby byl opominut vztah profesora Procházky k našemu veřejnému životu a jeho příkladný vztah k umění. O svém nevšedním vztahu k umění nakonec vypovídá profesor Procházka v knize nejlépe sám. Jeho výpověď dokreslují vzpomínky vynikajících osobností z našeho uměleckého a kulturního života, s nimiž byl profesor Procházka v osobním a často i velice přátelském kontaktu.

V knize, kterou vydalo v roce 2006 nakladatelství Galén a která má 311 stran nalezneme i životopis profesora Procházky, výčet jeho členství v domácích a zahraničních odborných společnostech, soupis vyznamenání a poct, kterých se prof. Procházkovi dostalo i seznam jeho publikovaných prací. Text knihy doplňují četné barevné i černobílé obrázky a fotografie.

Doporučujeme všem lékařům, zvláště pak chirurgům, všem příznivcům naší nedávné historie, všem přátelům Hradce Králové a jeho lékařské fakulty.

Zbyněk Vobořil

Anestéziológia a resuscitácia Detská chirurgia Detská urológia Chirurgia cievna Chirurgia hrudná Chirurgia maxilofaciálna Chirurgia plastická Chirurgia všeobecná Intenzívna medicína Kardiochirurgia Kardiológia Neurochirurgia Onkológia Ortopédia Popáleninová medicína Protetika Rehabilitácia Sestra Traumatológia Urgentná medicína Urológia Student medicíny

Rozhledy v chirurgii

Číslo 9

2007 Číslo 9