Kategorie: Původní práce

Donelson R.: Rapidly Reversible Low Back Pain

(Rychlá úzdrava bolestí bederní páteře)

Nakladatelství Self Care First,LLC, Hanover, New Hampshire, v roce 2007, formát A5,

brožovaná vazba, 233 stran, cena 29,99 USD$, ISBN978-0-9790387-0-9.

Vědecky podložený postup, vedoucí k rychlému ústupu obtíží a značným úsporám.

Rychlá úzdrava bolestí bederní páteře vás zavede k možnostem specifiké diagnostiky a léčby. Kniha dává komplexní přehled dosavadních podložených výsledků příčin a léčby bolestí páteře a doporučuje témata pro budoucí výzkum. Pokud by čtenáře unavoval výčet studií, najde zde alespoň vysvětlení, proč ony obhajované metody nejsou zahrnuty v klinických guidelines. Doporučuji vytrvalost při čtení této pasáže, neboť následuje svěží vysvětlení (vědecky podložené), jak nefarmakologickým způsobem pomoci našim pacientům k rychlejší a jednodušší úzdravě a získání kontroly nad vlastními obtížemi. Doporučovaný postup je založen na objektivním hodnocení a ukazuje, jakým způsobem je možné se vyhnout lékům, nadbytečným zobrazovacím vyšetřením a konziliím u specialistů, včetně chirurgických.

jp_1853_f_1
jp_1853_f_1

Můj názor na knihu R. Donelsona se plně ztotožňuje s názorem Kevina F. Spratt, Ph.D., jehož profesí je psychologie, metodologie výzkumu a statistika. Dále bych si dovolila ocitovat jeho názor z předmluvy knihy:

„Ačkoliv Dr. Donelson je tvrdošíjným zastáncem McKenzieho přístupu/ mechanické diagnostiky a terapie (MDT), pro obyčejného čtenáře či pro konkurenční přístupy může mít kniha úroveň nejnižší. Dovolil bych si z mnoha důvodů nesouhlasit.

Všichni dobří vědci by si měli být vědomi, že „chtěný“ důkaz nemá přednost před správným důkazem. Dr. Donelson je, dle mého názoru, atypickým obhájcem v tom smyslu, že je ochotný změnit názor a postoj dle prokázaných vědecky podložených poznatků. Navíc obhajuje konkrétní přesně definovanou skupinu pacientů, aniž by tvrdil, že je schopný léčit jakéhokoliv pacienta s bolestí bederní páteře. Nejedná se o „všelék“. A nakonec, a to je asi ten nejpádnější důvod, MDT je jasně koncipovaná metoda se svojí logikou a pravidly. V knize je důkladně a opakovaně vysvětlena souvislost léčebných principů se stanovenou diagnózou a následné pečlivé sledování pacienta s event. léčebnými modifikacemi. Dr. Donelson shrnuje veškerou podpůrnou literaturu.

Navzdory všem vědecky podloženým faktům (evidence based practise) se většina odborníků vydává - namísto cesty MDT - cestou nákladnou, invazivní a ne vždy efektivní, což je cesta chirurgická. Je to pochopitelné možná u chirurgů nebo praktických lékařů, kteří se vydávají raději známou cestou, ale naprosto nepochopitlené u těch, kteří vynakládají obrovské peníze na péči, u které nebylo jednoznačně potvrzeno, že je efektivní.

Pokud se můžeme spolehnout na data uváděná ve výzkumných pracích, zahrnujících 70 % akutních a 50 % chronických pacientů (s bolestí bederní páteře, včetně kořenového dráždění) zařaditelných do podskupin a specificky léčených, zbývá odborné veřejnosti a výzkumným pracovníkům 30 až 50 % pacientů, u kterých mají prostor a jedinečnou příležitost pro rozvoj nových metod a léčebných postupů. Analogicky mohu uvést příklad zubařů z 50.-60. let, kdy došlo v USA díky prevenci k výraznému snížení kazivosti zubů a v ordinacích se tak vytvořil prostor pro novou specifickou péči než jen plombování zubů.“

Domnívám se, že kniha Rapidly reversible low back painje nezbytnou odbornou literaturou pro všechny, kteří mají v péči pacienty s bolestí bederní páteře.

Eva Nováková, Cert.MDT