Vyšlo v časopise: Čes. a slov. Psychiat., 105, 2009, No. 2, pp. 98.

Schönpflug W.: Einführung in die Psychologie

Weinheim-Basel Beltz, 2006, 363 stran.

Dnes je již u nás k dostání řada více či méně dobrých učebnic psychologie, přeložených i od domácích autorů. Úvod do studia psychologie od profesora téhož oboru na berlínské Svobodné univerzitě, který je předmětem této recenze, však patří k nejlépe zpracovaným dílům dané oborové kategorie. Tuto výjimečnost dokládá především to, že autor je významným představitelem toho, stále více se prosazujícího směru v psychologii, který do jejího předmětu zahrnuje vedle chování i vnitřní psychické procesy a stavy a obohacuje tak obsah tohoto oboru o témata, která byla psychology, orientovanými jen na fenomény chování a ke škodě věci zanedbávána.

Prof. Schönpflug je autorem celé řady významných publikací, především učebnicové povahy (kromě jiného vydal spolu se svou manželkou rozsáhlou učebnici Psychologie, 3. vyd., 1995, a encyklopedické dílo Geschichte und Systematik der Psychologie, 2000, obě v nakl. Beltz, a další). Přednosti a obliba jeho díla, kromě již výše uvedeného znaku širšího pojetí psychologie, je také důraz na „alianci teoretické a praktické psychologie“, přísně systémový výklad psychologických poznatků, podávaný hutnou, široké vrstvě čtenářů srozumitelnou formou, provázený smyslem pro výběr podstatného a pro názorné podání. Schönpflugovy učebnice psychologie se vyznačují propracovanou didaktikou.

Předmětná kniha začíná poněkud neobvykle kritickým výkladem pojmu duše, který se dnes v psychologii používá jen zřídkakdy, a to ještě spíše v metaforickém významu, neboť metafyzická hlediska jsou v empirické vědě odmítána. Autor podrobně analyzuje „rozcestí psychologie mezi metafyzikou a přírodní vědou“, její vztahy k dalším vědním oborům a dospívá k závěru, že psychologie staví mosty k jiným oborům a je jí přisuzována integrativní role. Výklad pokračuje plastickou charakteristikou základních (kategoriálních) psychických fenoménů, výkladem psychologie jako vědy a její vědeckostí a je dále zaměřen na „perspektivy teoretické psychologie“, za nimiž následuje podrobná charakteristika „polí praktické psychologie“ a psychologické profesní praxe (ve zdravotnictví, výchově a vzdělávání, hospodářství a politice a v dalších oborech). Není to učebnice obecné, ale velmi prakticky pojaté psychologie. Kniha je zakončena podrobným výkladem psychologické metodologie a základním otázkami, kontroverzemi ve směrech současné psychologie, včetně dnes tak diskutovaných vlivů genetických činitelů. Kniha tak přináší bohatý, v praxi užitečný, studijní materiál.

Prof. PhDr. Milan Nakonečný

Adiktológia Detská psychiatria Psychiatria

Česká a slovenská psychiatrie