Recenze

Vyšlo v časopise: Epidemiol. Mikrobiol. Imunol. 57, 2008, č. 2, s. 76
Kategória: Recenze

Nováková E., Oleár V., Klement C. : Lekárska Vakcinológia nielen pre medikov.

PRO, Banská Bystrica 2007, l. vydanie, 141 strán, ISBN 978-80-89057-18-4

Očkovanie, ktorého význam je historicky veľmi silno zapísaný, je a zostane jedným z najväčších objavov ľudstva. Napriek tomu sa tu a tam ozývajú názory rôznych antivakcinačných skupín, medzi ktorými sa dajú nájsť aj medicínski vzdelaní ľudia, ktorým možno chýbalo viac informácií o tomto procese boja s nebezpečnými ochoreniami. Autori knihy veľmi správne vycítili, že bez pochopenia základných pravidiel imunológie nie je možné chápať celý proces vakcinácie a preto hneď v prvej kapitole ľahkou a prístupnou formou vysvetľujú princípy imunitných pochodov súvisiacich s vakcináciou. Aj pod nárast a rozširovanie kontraindikácii vo vakcinácii sa veľkou mierou podpisuje neznalosť vakcinačnej imunológie. Kapitola o očkovaní zvláštnych skupín je veľmi vhodne vytvorená spôsobom , aby prispela k odbúraniu zbytočných odložení očkovania, ktoré pramenia snáď len z  obmedzených informácii očkujúceho. Zvlášť treba pochváliť a vyzdvihnúť kapitoly terminológia a prílohy.

Celá publikácia je písaná veľmi zrozumiteľne, prehľadne tak, aby zaujala už budúcich vakcinujúcich lekárov, ale aby v nej našli všetko to, čo k objasneniu vakcinácie potrebujú aj ostatní odborníci .

Vývoj očkovacích látok pokračuje veľmi rýchlo. Je však potrebné, aby tí, ktorí majú v konečnom dôsledku tento výdobytok medicíny aplikovať v praxi boli dostatočne vzdelaní a k tomu bude táto poblikácia bez pochýb pomáhať. O potrebe takto koncipovanej publikácie na našom trhu a hlavne medzi „študentskou-medickou „ literatúrou nie je vôbec potrebné diskutovať.

MUDr. Danica Maslenová, MPH

Hygiena a epidemiológia Infekčné lekárstvo Mikrobiológia

Epidemiologie, mikrobiologie, imunologie